Zdrowy kręgosłup również w pracy

Zdrowy kręgosłup również w pracy

  • 09 Sie Wył.

Nie ulega wątpliwości, że kręgosłup jest jedną z najważniejszych części naszego ciała. Podtrzymuje on całe ciało i odpowiada za to jak wygląda ogólna postawa człowieka. Jego budowa jest bardzo skomplikowana – składa się z wielu kostek oddzielonych dyskami, dzięki czemu możemy się sprawnie poruszać, ale także wytrzymać dłuższy czas w jednej pozycji. Wszystko jednak zależy od tego jak dbamy o kręgosłup – jakie podejmujemy działania, aby go nie przeciążać.

Nie zawsze pamiętamy o tym, żeby utrzymywać kręgosłup w pozycji wyprostowanej, ponieważ nie jest to szczególnie wygodne. Możemy być pewni, że po pewnym czasie przemęczony i przeciążony, zacznie się buntować – odczuwać możemy ból poszczególnych części pleców, a także szyi. Poza tym staje się on o wiele bardziej podatny na wszelkie uszkodzenia i kontuzje podczas większego wysiłku.

Praca w biurze na pewno nie wpływa korzystanie na nasz kręgosłup, szczególnie, gdy wymaga wielogodzinnego siedzenia przy biurku. Po powrocie do domu często jesteśmy zbyt zmęczeni i nie mamy siły na jakąkolwiek aktywność fizyczną. Musimy zatem pamiętać o kilku zasadach, które w pewnym stopniu pomogą nam zapobiegać bólom.

Odpowiednie krzesło i biurko to podstawa! Jeśli zaczynamy odczuwać ból oznacza to, że najpewniej nie dostosowaliśmy biurka do warunków fizycznych. Musimy zadbać przede wszystkim krzesło, którego konstrukcja jest zgodna z zasadami ergonomii. Oparcie powinno być dostosowane do naszego wzrostu i posiadać zagłówek. Boczne podpórki również są podporą dla ciała i w znacznym stopniu odciążają kręgosłup. Jeśli pracujemy przy komputerze, ekran powinien być umieszczony na wysokości oczu, abyśmy nie musieli schylać głowy.

Przerwa w pracy, nawet ta najkrótsza jest w stanie dużo zdziałać. W tym czasie warto wstać i wykonać kilka prostych ćwiczeń (skłony, przeciąganie, itp.). Dzięki nim rozciągniemy mięśnie kręgosłupa. Dodatkowo nie zaszkodziłoby kilka wdechów świeżego powietrza. Dotlenimy się i przygotujemy mózg do dalszej pracy.

Po godzinach pracy również nie możemy zapominać o kręgosłupie. Najlepszym rozwiązaniem dla bolących pleców jest basen, jednak możemy pokusić się również o inne aktywności fizyczne. Postarajmy się znaleźć choć chwilę na krótki spacer lub przejażdżkę rowerem.

W nocy również jesteśmy w stanie zadbać o kręgosłup. Najprostszym sposobem jest zasypianie w pozycji na wznak. Wtedy plecy się rozluźniają. Odciążyć możemy także odcinek szyjny poprzez podpieranie głowy płaskim jaśkiem lub specjalnym wałkiem ortopedycznym. Większa ilość poduszek pod głową utrzymuje szyję w nienaturalnej pozycji.

Siedzący tryb pracy i brak aktywności fizycznej to najprostsza droga to bólu i schorzeń kręgosłupa. Pamiętajmy zatem, że lepiej zapobiegać niż leczyć.



Archiwum

61 812 61 33 biuro@contino.pl ul. Naramowicka 47/103 61-622 Poznań