Poprawa efektywności dzięki filozofii kaizen

Poprawa efektywności dzięki filozofii kaizen

  • 12 Kwi Wył.

DoskonalenieKaizen to filozofia zarządzania wywodząca się z kultury japońskiej. Za jej mistrza uważa się Masaaki Imai, który w latach 80. XX wieku wydał publikację na ten temat. Ciężko wskazać początki zastosowania tej idei w przedsiębiorstwach, lecz jest ona od dawna stosowana w firmach takich jak Toyota, Honda czy Sony.

Głównym założeniem kaizen, terminu, który w wolnym tłumaczeniu na język polski oznacza „poprawę na lepsze” jest właśnie doskonalenie. Nie chodzi jednak tylko o kwestię jakości finalnego produktu czy usługi, ale również ciągłe poprawianie umiejętności pracowników i ich aktywne zaangażowanie w proces tworzenia. Przekłada się to w końcu na lepszy stan całej firmy. Japońska filozofia zarządzania stała się odpowiedzią na zautomatyzowanie masowej produkcji, w której niepotrzebna jest świadoma ocena wykonywanej pracy.

Filozofia kaizen stosowana w zarządzaniu ma na celu właśnie analizę produkcji na każdym etapie przez wszystkich pracowników przedsiębiorstwa. Nie zajmuje się nią wyłącznie kadra menedżerska, ale również osoby bezpośrednio wytwarzające produkt. Dzięki temu łatwiej znaleźć słabiej działający element i wyeliminować błąd. Przez to czas realizacji projektu staje się krótszy bez potrzeby obniżania jakości. Choć w pierwotnym założeniu filozofia dotyczyła przede wszystkim przedsiębiorstw produkcyjnych, bez problemu można ją implementować również w innych dziedzinach, a także w pracy biurowej. W efekcie zastosowania filozofii kaizen można liczyć na większą efektywność pracy, przy jednoczesnej redukcji kosztów.

Wprowadzane dzięki tej filozofii zmiany są zazwyczaj niewielkie, a na ich pozytywny efekt trzeba poczekać. Rezultaty są jednak lepsze niż przy zastosowaniu zachodniego modelu zarządzania, w którym dominuje chęć utrzymania dotychczasowych reguł i innowacje będące jednak domeną tylko wyższej kadry menedżerskiej.

10 podstawowych zasad kaizen to:

1. Problemy mogą stwarzać nowe możliwości.
2. Należy 5 razy pytać „dlaczego?”.
3. Ważne jest zbieranie pomysłów od wszystkich.
4. Należy pracować nad takimi rozwiązaniami, które są możliwe do zastosowania.
5. Odrzucenie ustalonego stanu rzeczy.
6. Powiedzenie, że czegoś nie da się zrobić jest niepotrzebne.
7. Nie należy czekać na rozwiązania idealne, a wybierać te najprostsze.
8. Zamiast wydawać pieniądze, warto wykorzystać spryt.
9. Istotna jest bieżąca korekta błędów.
10. Ulepszanie (doskonalenie) to ciągły proces, który nigdy się nie kończy.

Meble gabinetoweZ filozofią kaizen ściśle powiązane jest kilka innych zasad, również wywodzących się z kultury japońskiej. Koncepcja oparta na kaizen to Total Quality Management, czyli kompleksowe zarządzanie jakością. Opiera się ona na współpracy całego zespołu, przy dużym zaangażowaniu kierownictwa i chęci ciągłego doskonalenia. Powiązana z japońską filozofią kierowania firmą jest też Metoda 5S. Rozwinięcie skrótu oznacza kolejno selekcję, systematykę, sprzątanie, schludność i samodyscyplinę. Trzy pierwsze odnoszą się bezpośrednio do organizacji miejsca pracy (biurka), a dwa następne do utrzymania osiągniętego porządku i jego doskonalenia.



Archiwum

61 812 61 33 biuro@contino.pl ul. Naramowicka 47/103 61-622 Poznań