Oświetlenie w biurze według BHP

Oświetlenie w biurze według BHP

  • 14 Cze Wył.

Zdrowie pracownika ma ogromne znaczenie. Zadania realizowane w biurze wydają się nie męczyć, jednak warto mieć świadomość, że praca siedząca często wiąże się z bólami kręgosłupa. Wpatrywanie się w ekran komputera lub wczytywanie się w treść dokumentów pisanych niewielkim drukiem to duży wysiłek dla oczu. Układ szkieletowy i mięśniowy możemy odciążyć np. poprzez zakup odpowiedniego fotela biurowego oraz biurka z regulacją wysokości. Częste zmiany pozycji i wygodne stanowisko pracy to skuteczne działania profilaktyczne. Meble biurowe, nawet najnowocześniejsze i najbardziej ergonomiczne to jednak nie wszystko. Jak zadbać o oczy? Jedną z efektywnych metod jest montaż właściwego oświetlenia. Oto kilka podpowiedzi dotyczących zakupu lamp do biura.

Fotel biurowy Profim

Oświetlenie naturalne i sztuczne

Zgodnie z normami BHP pomieszczenia biurowe nie mogą znajdować się w suterenach, w których dopływ światła dziennego jest mocno ograniczony. Nie bez powodu nowoczesne firmy wybierają na swoje siedziby przeszklone biurowce. Promienie słoneczne nie występują w pochmurne zimowe lub późnojesienne popołudnia. W takich warunkach nieodzowny jest dobór odpowiedniego oświetlenia biurowego, które nie tylko umożliwia wykonywanie poszczególnych czynności, ale dodatkowo wywiera korzystny wpływ na nastrój osób przebywających w danym wnętrzu.

Oświetlenie biurowe – rodzaje

Aby powierzchnia biura była urządzona zgodnie z normami, należy koniecznie zadbać o to, by w jej ramach występowały różne rodzaje lamp. Określenie ich dokładnej liczby i wybór konkretnych rodzajów powinien być uzależniony od potrzeb pracowników.

W miejscu pracy musi znaleźć się oświetlenie:

  • ogólne – takie, które równomiernie obejmuje całe pomieszczenie, bez wyróżniania konkretnych obszarów;
  • miejscowe – występuje dodatkowo, niezależnie od oświetlenia ogólnego; umieszcza się je po to, by możliwe było dostrzeganie deseni;
  • złożone – składa się na nie oświetlenie ogólne i miejscowe.

Co oprócz oświetlenia?

Na komfort użytkowania konkretnych powierzchni biurowych składa się nie tylko oświetlenie. Równie ważne są aspekty takie jak wielkość pomieszczenia. Na każdego pracownika powinno przypadać co najmniej 13 metrów kwadratowych, z czego 2 metry kwadratowe powierzchni podłogi nie mogą być zajęte przez rozmaite sprzęty biurowe. Wysokość pomieszczenia powinny wynosić nie mniej niż 3 metry kwadratowe. Wymiary typowego biurka to 120x60x75 centymetrów, szafy – 220x100x55 centymetrów, a regału – 220x100x35 centymetrów.

Meble biurowe DUO-L

Meble biurowe EVRO

Coraz liczniejsza jest grupa pracodawców, którzy dokładają wszelkich starań, aby skutecznie dbać o zdrowie swoich podwładnych. W tym celu tworzą warunki, dzięki którym możliwy staje się wypoczynek w biurze. Zaprojektowanie strefy relaksu, czyli miejsca sprzyjającego regeneracji, jest dość prostym zadaniem, jeśli dysponuje się odpowiednimi meblami wypoczynkowymi. Nie da się ukryć, że w tym przypadku to one mają największe znaczenie. Pufy, kanapy, miękkie fotele, łagodne oświetlenie i ewentualnie kojąca muzyka – spędzanie przerw w takich warunkach to idealna metoda regeneracji.

Fotel LOOP

LINER – siedziska modułowe

Normy BHP służą pracownikom, którzy mogą wykonywać swoje obowiązki w bezpiecznych i komfortowych warunkach. Oświetlenie stanowi jeden z wielu aspektów, na które należy zwrócić baczną uwagę, aranżując przestrzeń biurową. Bezpieczne, komfortowe – po prostu nowoczesne biuro musi być jasne. Ten wymóg został wprowadzony nie tylko z uwagi na konieczność dbania o wzrok. Chodzi również o samopoczucie. Przestronne, jasne i przyjazne miejsce pracy sprawia, że wysiłek intelektualny i konieczność przebywania w jednej pozycji stają się mniej dolegliwe. Bardzo ważnym, a zarazem potencjalnie groźnym elementem jest w tym przypadku jasno świecący ekran komputera. Jego blask nie może wyróżniać się w szczególny sposób na tle otoczenia. W przeciwnym razie pracownik zacznie doświadczać nie tylko kłopotów z narządem wzroku. Bardzo uciążliwym problemem, jaki pojawia się w takich sytuacjach, są bóle głowy. Przestrzeganie norm BHP sprawia, że pracownicy są zdrowsi, a przy tym również efektywniejsi. Wprowadzenie działań profilaktycznych ma głęboki sens i niebywale wysoką skuteczność.     



Archiwum

61 812 61 33 biuro@contino.pl ul. Naramowicka 47/103 61-622 Poznań