Jak urządzić biuro, by wzmocnić kreatywność pracowników?

Jak urządzić biuro, by wzmocnić kreatywność pracowników?

  • 09 Mar Wył.

Kreatywne biuro – czyli jakie? Nie od dziś wiadomo, że miejsce ma ogromny wpływ na jakość pracy: by wykonywać ją dobrze i z werwą, konieczna jest odpowiednie zaprojektowanie przestrzeni. Jak pomysłowo ją wypełnić? O czym należy pamiętać przy wyborze sprzętu? Czy w małym biurze jest możliwe stworzenie przyjaznego, stymulującego kreatywność miejsca? W dzisiejszym wpisie odpowiemy na te pytania i doradzimy najlepsze rozwiązania.

Postawmy sprawę jasno: w pracy nie ma nic gorszego, niż źle zaprojektowane biuro. Ciasnota, niefunkcjonalne przestrzenie i brak komfortu psychicznego – na te trzy rzeczy najczęściej skarżą się pracownicy; do tego dodają również niestymulujące do pracy otoczenie. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Michigan potwierdzają ich opinie: istotną rolę w budowaniu kreatywnej atmosfery odgrywa odpowiednie dopasowanie przestrzeni biurowej do indywidualnych potrzeb pracowników. Przed właścicielami firm staje więc poważne zadanie: jak dobrze i efektywnie urządzić biuro?

Kreatywne biuro- jak stworzyć?

Często można spotkać się z opinią, że osoby wykonujące niekreatywne zawody, takie jak księgowy czy analityk finansowy, potrzebują jedynie komputera i kwadratowego boksu ze ściankami działowymi. Nic bardziej mylnego – każdy pracownik potrzebuje odpowiednio zaprojektowanej przestrzeni, by czuć się swobodnie i dobrze wykonywać swoje obowiązki. Według najnowszych badań przebywanie w ciasnych pomieszczeniach obniża komfort psychiczny pracownika, a w dodatku może ograniczać jego kreatywność nawet o 20%. Innowacyjne biuro to takie, które oferuje wygodną przestrzeń do działania i uwzględnia potrzeby każdego człowieka. I o ile biura typu open space podnoszą kreatywność w pracy, „ciche pokoje” pomagają w zachowaniu większego skupienia.

Jak wybrać odpowiednie biurko do biura?

Wygodne, odpowiedniej wielkości i uporządkowane. Bez dobrego biurka praca jest udręką – inaczej pracownik tonie wśród papierowych karteczek, kubków po kawie i raportów z zeszłego miesiąca, a gdy w dodatku przez ramię wiecznie zagląda mu szef… Biurko jest narzędziem codziennej pracy: ważna jest jego wysokość oraz odpowiednie oświetlenie. Najlepszym rozwiązaniem w biurze jest korzystanie ze światła dziennego – jeśli jest to niemożliwe, należy pamiętać o tym, by lampki na biurku nie oślepiały i nie męczyły wzroku. Drugą istotną kwestią jest wysokość: optymalną ergonomię oferują biurka z elektryczną regulacją, np. firmy Wuteh.

biurka z regulacją elektryczną

 

Płynne ustawienie wysokości pozwala na szybkie dostosowanie biurka do charakteru pracy oraz wzrostu znajdującej się przy nim osoby. Kolejną ważną sprawą jest zagospodarowanie przestrzeni na biurku i w jego okolicach – dobrze sprawdzą się szafki i regały, w których można schować notatki i dokumentację. Nie musi być ich dużo, ale ważne, by dobrze spełniały swoją rolę i porządkowały miejsce pracy.

Jak wydobyć potencjał pracowników

O tym, że ruch to zdrowie, nie trzeba przekonywać nikogo. W przypadku kreatywnej pracy jest on dodatkowo pożądany: jak pokazują badania (oraz historia wielu wynalazków), twórcze pomysły pojawiają się wraz z aktywnością fizyczną. Nie w każdym biurze można grać w koszykówkę lub uprawiać jogging, ale podczas przerwy dobrze jest rozprostować nogi i rozluźnić spięte od pracy przy komputerze mięśnie. Pracownicy powinni mieć miejsce na swobodne poruszanie się – wraz z ruchem wzrasta ich kreatywność i innowacyjne podejście do zadań. Bardzo ważne jest również zagospodarowanie przestrzeni wspólnej, czyli kuchni i innych pomieszczeń w biurze. Te „nieoficjalne miejsca spotkań” pracowników są często miejscem relaksu, luźnych rozmów i wymiany poglądów: warto więc zadbać o to, by były przyjazne.

Realizacja wyznaczonych w biurze zadań i projektów zazwyczaj przebiega wieloetapowo. Każdego dnia potrzebne są zarówno fazy burzy mózgów, jak i skupienia. By praca przebiegała sprawnie i efektywnie, dobrze jest oddzielić od siebie te dwie przestrzenie. Open space dobrze sprawdzi się w przypadku procesu kreatywnego, podczas gdy „cichy pokój” przyda się tym, którzy potrzebują pracy w odosobnieniu.

Jak urządzić małe biuro?

W wielu małych biurach pojawia się problem z zagospodarowaniem przestrzeni. Jakie biurko wybrać, by zapewnić pracownikom komfort, a jednocześnie uniknąć ciasnoty? Jest na to sposób – dobrym trikiem jest np. pomalowanie ścian pomieszczenia na jasne kolory, które optycznie powiększają biuro. Co na pewno się nie sprawdzi? Pstrokate tapety i wielkie, ciężkie szafy w ciemnych barwach – są zupełnie niepraktyczne w małych metrażach i jeszcze bardziej potęgują wrażenie ściśnięcia.

Wrażenie większej przestrzeni stworzą szafy wnękowe. Dzięki nim zyska się wiele miejsca wewnątrz pomieszczenia, a i dokumenty będą uporządkowane. Dobrym pomysłem jest też biurko modułowe, do którego można dobrać pasujące regały; na małej przestrzeni sprawdzają się również szafki na kółkach – są wygodne, trwałe i funkcjonalne. W kwestii wyposażenia warto pomyśleć o wielofunkcyjnych sprzętach biurowych. Na rynku można znaleźć liczne narzędzia, które są jednocześnie drukarką, kserem czy niszczarką do papieru. Urządzenia typu „3w1” nie zajmują wiele miejsca, a pomagają w zagospodarowaniu niewielkiej, ale funkcjonalnej przestrzeni.



Archiwum

61 812 61 33 biuro@contino.pl ul. Naramowicka 47/103 61-622 Poznań