Drzemka w pracy?

Drzemka w pracy?

  • 04 Lip Wył.

Według naukowców najbardziej korzystny dla zdrowia człowieka jest sen trwający minimum 8 godzin na dobę. Jakość spania w nocy, jest większa niż za dnia, więc nie powinniśmy po nieprzespanej nocy, nadrabiać zaległości w ciągu dnia. Zbawienna może być jednak krótka popołudniowa drzemka.15 minut drzemki może pozytywnie oddziaływać na serce i ciśnienie krwi i przez to zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału serca. Również poziom odczuwanego stresu gwałtownie spada, podobnie jak możliwość zachorowania np. na cukrzycę.

W ciągu dnia pracy nastaje taki moment, kiedy nasza efektywność gwałtownie spada. Zaczynając pracę o godzinie 9 z pewnością większość z nas, będzie odczuwała zmęczenie a nawet senność ok. godziny 14.

Kwadrans, podczas którego na chwilę można zapaść w lekki sen w opinii lekarzy jest zbawienny nawet w pracy. Stąd też od pewnego czasu w krajach zachodnich coraz większą popularnością cieszy się „nap time” (z ang. czas na drzemkę). Idea w pewnym stopniu przypomina sjesty znane z krajów śródziemnomorskich. Jednak różnica polega na tym, że sjesta trwa około 2 godzin, podczas których spożywa się solidny posiłek i po nim ma miejsce drzemka, natomiast nap time trwa 15 minut i odbywa się w obrębie biura. Coraz więcej korporacji w Stanach Zjednoczonych czy Japonii, w harmonogramie dnia pracy nie tylko uwzględnia prawnie ustawioną przerwę na posiłek, ale również przerwę na „leżakowanie”. Takie określenie jest jak najbardziej poprawne, gdyż w biurach tworzone są specjalne pokoje (nap rooms), gdzie znajdują się wygodne kanapy, sofy, na których można chwilę się przespać np. przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej. W kraju Kwitnącej Wiśni budowane są specjalne kapsuły, które dają poczucie intymności i gwarantuj ciszę i spokój. Co ciekawe w Chinach to konstytucja gwarantuje popołudniową drzemkę w pracy.

Z pewnością wielu pracodawców z niechęcią odnosi się do tego pomysłu, gdyż kojarzy się on z niepotrzebną stratą czasu, która generuje większe koszty. Jak jednak pokazują badania pracownik, który może wykorzystać 15 minut na sen w biurze osiąga o wiele większe wyniki niż jego kolega, który nie ma takiej możliwości i zmęczenie stara się niwelować kolejnymi dawkami kofeiny. Statystki ukazują same plusy nap time. Oto kilka z nich.

  • 90 % pracowników realizuje powierzone im zadania szybciej i sprawniej,

  • produktywność wzrasta o 35%, kreatywność o 40% a umiejętność i szybkość podejmowania decyzji zwiększa się nawet o połowę.

  • straty finansowe przedsiębiorstw, korporacji generowane zmęczeniem, znacznie maleją (szacuje się, że senni pracownicy w samych Stanach Zjednoczonych przyczyniają się do powstanie strat, które w ciągu roku wynoszą ponad 150 mld dolarów rocznie).

Zapewne minie jeszcze trochę czasu, zanim nasze rodzime przedsiębiorstwa wprowadzą podobne rozwiązania. My jednak zachęcamy do planowania stworzenia „nap roomu” przy aranżacji przestrzeni biurowej.



Archiwum

61 812 61 33 biuro@contino.pl ul. Naramowicka 47/103 61-622 Poznań