Biurko pracownicze według Rozporządzenia Ministra

Biurko pracownicze według Rozporządzenia Ministra

  • 17 Lip Wył.

Każdy pracodawca zobowiązany jest do organizacji stanowiska pracy z monitorami ekranowymi w taki sposób, by spełniały one minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii. Co to oznaczają te wymagania?

Współczesna praca biurowa do minimum ogranicza aktywność ruchową pracownika. Większość pracowników biurowych spędza cały czas pracy w pozycji siedzącej, przed ekranem monitora. Są to warunki skrajnie niezdrowe, szczególnie, jeśli utrzymują się przez dłuższy czas. Właśnie dlatego na pracodawcę nałożony jest obowiązek zapewnienia pracownikom różnorodnych zadań, tak by praca związana z obsługą monitora ekranowego przeplatała się z innymi rodzajami zadań – takimi, które nie obciążają narządu wzroku i wykonywane są w innych pozycjach ciała. Ponadto każdemu podwładnemu przysługuje co najmniej 5-minutowa przerwa, wliczana do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

 

Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego. W związku z tym, bardzo ważnym zagadnieniem przy aranżacji powierzchni biurowych jest odpowiedni dobór biurek, które stanowią centralną część stanowiska każdego pracownika. W dzisiejszych czasach ogromny nacisk kładzie się na design mebli biurowych, jednak warto pamiętać, że przy projektowaniu wnętrz należy wziąć pod uwagę zasady ergonomii oraz regulacje zapisane w załączniku do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Konstrukcja stołu (zgodnie z załącznikiem do ww. Rozporządzenia) powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury.

Oprócz tego szerokość i głębokość stołu powinna zapewniać:

  • wystarczającą powierzchnię do łatwego posługiwania się elementami wyposażenia stanowiska i wykonywania czynności związanych z rodzajem pracy,

  • ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą, a przednią krawędzią stołu,

  • ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, to jest w zasięgu jego kończyn górnych, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.

Z kolei wysokość stołu oraz siedziska krzesła zapewniać powinna:

  • naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,

  • dostateczną przestrzeń pracy, pozwalającą na umieszczenie wszystkich elementów obsługiwanych ręcznie, w zasięgu rąk, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji,

  • odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu,

  • regulacja wysokości stołu powinna się mieścić w zakresie 64 – 84 cm.

Okazuje się także, że powierzchnia blatu stołu powinna być matowa i jasna. Badania psychoteniczne wykazały, iż kolorystyczne wykończenie pokoi biurowych powinno opierać się na ciepłych i jasnych tonach o małym nasyceniu barw, bowiem właśnie takie wykończenie oddziałuje na pracownika aktywizująco, sprawiając wrażenie ciepła i czystości, co czyni pomieszczenie bardziej przytulnym. Wszystkie wymienione wyżej kryteria spełniają meble biurowe firmy Contino. Tworzy ona ergonomiczne rozwiązania pozytywnie wpływające na efektywność pracy i zachowuje przy tym nowoczesny design, dzięki czemu wnętrze biura nabiera charakteru.

 



Archiwum

61 812 61 33 biuro@contino.pl ul. Naramowicka 47/103 61-622 Poznań